4 tips om spiertrillingen te voorkomen

Waar komen trillende spieren eigenlijk vandaan?

Misschien ken je het wel, dat moment dat je lekker gaat bij een work-out dat je spieren ineens beginnen te trillen. Dit ontstaat dus als je meer van je spieren vraagt dan dat ze op dat moment aankunnen. Het komt voor bij beginnende sporters, maar ook bij gevorderde sporters die bijvoorbeeld net even te zwaar hebben getild.

4 Tips tegen spiertrillingen

  1. Vul je snelle glycogeen voorraad op tijd aan. Door overbelasting kan het zijn dat deze voorraad in de spieren te laag wordt. Glycogeen is de opslag van energie in je lichaam. Deze kun je aanvullen door snelle suikers te eten, zoals bijvoorbeeld een banaan.
  2. Geef je spieren genoeg rust. Zorg altijd voor voldoende rust tussen twee trainingssessies.
  3. Goed rekken! Hierbij worden namelijk de spiervezels uitgerekt, waardoor deze niet meer kunnen samentrekken (trillen). Ditzelfde geldt voor spierkramp.
  4. Neem voldoende Magnesium. Magnesium is één van de belangrijkste mineralen voor de energie in het lichaam. Voorbeelden van bronnen van magnesium zijn bladgroenten, volkoren granen, peulvruchten, noten en zaden.

Het voordeel van spiertrillingen

Trillende spieren zijn dus een teken van vermoeidheid of overbelasting van de spieren. Het voordeel is wel dat deze vermoeidheid en herstel nodig is om je spierkracht te verbeteren! Je kunt het trillen dus verminderen door je suikers op peil te houden, je spieren rust te geven, ze op te rekken en daarnaast voldoende magnesium binnen te krijgen.

Sportief en gezellig

Paulien

Bekijk alle ervaringen
Een van onze teamleden

Petra de Groot

Fitnesscoach – Allround Instructrice Groepslessen – Personal Trainer – Voedingsdeskundige – Stagebegeleider

Persoonlijke aandacht
Eendrachtskade NZ3