5 dingen die je NIET moet doen na het fitnessen

Lekker een frietje eten na het sporten? Of toch niet..

Naar de sportschool gaan en je aan je schema houden is het belangrijkste aspect om je doelen te behalen.

Maar laten we ook vooral niet vergeten dat wat je na het sporten doet, ook impact heeft op je lichaam. Alles wat we doen, van eten, slapen tot aan de de beslissingen die na de training worden genomen zijn belangrijk voor de prestaties van je lichaam. Daarom hebben wij een lijstje opgesteld met 5 dingen die NIET na de training moet doen.

1. Te weinig water drinken

Vaak heb je tijdens het trainen te weinig tijd om voldoende water te drinken, terwijl je wel veel vocht verliest. Voor het herstel van je lichaam is vocht enorm belangrijk. Het is dus essentieel dat je na je gymsessie wat meer water drinkt dan normaal.

2. Vet eten nuttigen

Na het sporten is het belangrijk dat je voedingstoffen binnenkrijgt die snel worden opgenomen in je lichaam. Dat kan bijvoorbeeld met eiwitten en koolhydraten om je spieren te voeden. Vetten vertragen het spijsverteringsproces, dus is het beter om vet eten over te slaan na je training.

3. Niet Stretchen

Het is heel logisch dat je soms even snel weer door moet naar de volgende afspraak, toch is het belangrijk om die stretch sessie niet over te slaan. Als je je spieren langer dan een uur hebt getraind, zijn goede rek- en strekoefeningen erg belangrijk. Als je dit niet doet, kan dit je bewegingsvrijheid inperken, waardoor je vatbaarder bent voor blessures.

4. Niets meer doen

Op een gegeven moment zal je toch echt weer moeten gaan bewegen, alleen al om te voorkomen dat je lichaam stijf wordt. Natuurlijk kan je je kantoorbaan niet opzeggen, maar het belang van ‘actief herstel’ is ongekend, benadrukt ze. Als na je warkout dan overdag niet meer lukt, neem dan een paar minuten in de avond of de volgende dag om toch je lichaam nog een keer te stretchen. Dat stimuleert de bloedsomloop, verlicht spierpijn, bevordert een goede houding, genoeg voordelen toch?

5. Te weinig slapen

Heb je een super  intensieve fitness training gehad?,Dan is het misschien niet het ideale moment om je lichaam te weinig rust te geven. Bij te weinig rust kan je lichaam niet goed herstellen en opladen. Het lichaam herstelt zich namelijk wanneer we slapen, dus een goede nachtrust is de sleutel tot succes!

Wat je na je training doet maakt of breekt je succes niet, maar het bevordert het wel en dat zorgt ervoor dat het al je moeite waard is!

Sportief en gezellig

Paulien

Bekijk alle ervaringen
Een van onze teamleden

Petra de Groot

Fitnesscoach – Allround Instructrice Groepslessen – Personal Trainer – Voedingsdeskundige – Stagebegeleider

Persoonlijke aandacht
Eendrachtskade NZ3