FAQ Fitness

Dit had je altijd al willen weten.

#1: Hoe vaak moet je trainen?

Hoe vaak je moet trainen hangt af van je doel. Een fitnesser die een beetje spiermassa wil opbouwen, maar ook conditie ontwikkelen kan naast zijn/haar cardiotrainingen met twee fullbody work-outs per week prima toe. Mensen die op zich niet heel erg in extra spiermassa zijn geïnteresseerd en vooral willen afslanken, doen er wel goed aan te beseffen dat krachttraining helpt om de spierafbraak te voorkomen, waardoor ook de stofwisseling hoger wordt gehouden. Dit gaat natuurlijk gepaard gaat met een calorie beperkt dieet.Twee circuit trainingen per week zorgt dan in ieder geval dat er iets voor het behoud van spiermassa wordt gedaan.

#2: Moet je veel of weinig herhalingen maken?

Dit hangt ook af van je doel en het moment in je training. De tegenstelling weinig herhalingen (6) en veel (15-20 herhalingen), waarbij bij weinig herhalingen zwaardere gewichten worden gebruikt dan bij veel herhalingen. Uit onderzoek blijkt dat voor spierhypertrofie (spiergroei) 10 herhalingen met een gewicht waarmee je 10e herhaling nog maar net kan halen het beste is.

Krachtsporters wisselen het aantal herhalingen per training of per week, afhankelijk van het doel, maar blijven meestal binnen de bandbreedte 5-15 herhalingen.

#3: Moet je veel of weinig rust nemen tussen de sets?

Ook hier geldt weer, dat het afhankelijk is van het gestelde doel. Meestal wordt tijdens standaardsets een rust aanbevolen tussen de 90-120 seconden, waarbij kleinere spiergroepen als biceps of triceps daar iets onder kunnen zitten (45-60 seconden) en hele grote spiergroepen (benen) daar iets boven (120-150 seconden). En wie een intensieve set dumbell curls (voor biceps) vergelijkt met een intensieve set knie buigen (bovenbenen), weet gelijk wat er hier wordt bedoeld.

Wanneer er in een bepaalde fase van de training een accent op kracht wordt gelegd, dan wordt er ruimer rust genomen dan wanneer er met meer tempo wordt getraind en de intensiteit van de training een wat meer spier conditioneel karakter krijgt. De spieren op verschillende manieren prikkelen stimuleert de spiergroei.

Heb jij nou ook een vraag over het sporten? Laat het weten dan gaan wij ermee aan de slag:)

Sportief en gezellig

Paulien

Bekijk alle ervaringen
Een van onze teamleden

Annemarijn Wilts

Instructrice Spinning / RPM

Persoonlijke aandacht
Eendrachtskade NZ3