Sporten met warm weer?

Kun je gewoon knallen of toch maar rustig aan? Wij geven je een aantal tips!

Wel of niet sporten met warm weer

Er zijn ieder jaar wel een aantal van die tropische dagen in Nederland. Dan is het voor iedereen beter om een koel plekje op te zoeken en zich vooral niet te druk te maken.
Hoge inspanning kan voor iedereen gevaarlijk zijn wanneer de temperaturen boven de 28 graden stijgen. Voor iets minder fitte mensen kan intensief bewegen zelfs al bij 25 graden problemen geven.

Het klinkt nu alsof bewegen alleen maar slecht is tijdens de mooie warme dagen, maar dat valt ook wel weer mee. Je lichaam heeft namelijk een paar slimme trucjes om beter tegen de warmte te kunnen. Er stroomt bijvoorbeeld meer bloed naar de huid waardoor je extra gaat zweten om de huid te kunnen koelen en extra warmte af te geven.

Gezondheidsproblemen door warmte

Maar bij oplopende temperaturen en een hoge luchtvochtigheid kan het zijn dat het lichaam niet genoeg kan koelen. Ook slaapgebrek, bepaalde geneesmiddelen of vermoeidheid kunnen de natuurlijke zweetproductie verstoren. Dit kan wel wat gezondheidsproblemen opleveren, zoals een zonnesteek of hittekrampen. In het ergste geval een hitteshock, wat levensbedreigend kan zijn. Zover hoeft het natuurlijk niet te komen. Gelukkig kun je zelf heel veel doen om zulke situaties te voorkomen.

Tips

Met de volgende tips kun je ook op warmere dagen in conditie blijven:

  1. Vermijd de felle middagzon tussen 12:00 en 15:00 uur.
  2. Kies je locatie: een zachte ondergrond geeft minder warmte af dan verharde wegen. In de schaduw houd je het natuurlijk ook langer uit. Of natuurlijk gewoon een sportschool met airco.
  3. Pas je trainingsniveau aan. Zorg dat je qua inspanning niet op de top van je kunnen zit, maar doe het rustig aan.
  4. Bouw het langzaam op. Je lichaam went aan de warmte, dus aan het eind van de zomer kun je waarschijnlijk beter tegen de hitte dan op de eerste zomerse dagen.
  5. Draag een wit petje of hoedje tegen de zon. Vermijd donkere kleuren, deze zorgen dat je hoofd juist eerder opwarmt.
  6. Kies goed ventilerende kleding waar de wind doorheen kan en waarin je goed kunt zweten. Ook hier hebben lichte kleuren de voorkeur.
  7. Drink veel en vóór je dorst hebt. Je verliest heel wat vocht en dit moet je op tijd aanvullen. Neem dus regelmatig een drinkpauze.
  8. Kies liever geen koffie, thee of alcohol als dorstlesser, maar kies voor water of een sportdrankje. Met deze laatste vul je ook je tekort aan mineralen aan.

Last but not least: elke dag en elk lichaam is weer anders, dus er bestaat geen gulden regel. Gebruik altijd je gezond verstand en luister naar je lichaam.

Voordelen Sportschool?

Lees het hier

Bekijk alle ervaringen
Een van onze teamleden
Persoonlijke aandacht
Eendrachtskade NZ3