Tips om buiten te sporten

Hoe bereid je jezelf goed voor op het buiten sporten?

Het wordt steeds mooier weer. Dit betekent dat we ook weer lekker buiten kunnen gaan sporten. Zodra de eerste zonnestralen zich laten zien komen de hardloopschoenen, mountainbikes en skeelers weer tevoorschijn. Ook andere outdoor activiteiten worden weer vrolijk opgepakt. Sporten in de buitenlucht is niet alleen fijn, het zorgt ook nog eens voor extra vitamine D. Maar hoe bereid je jezelf nu echt goed voor? Wij geven je graag wat tips zodat je goed voorbereid je favoriete buitensporten kunt beoefenen!

Buiten sporten

Waar moet je rekening mee houden als je buiten wilt gaan sporten? Hieronder hebben wij 5 tips voor je op een rijtje gezet. Zo ga jij goed voorbereid van start!

1: Bouw het trainen rustig op
Je bent super gemotiveerd en wil lekker knallen. Leuk! Maar bouw het trainen toch rustig op. Wanneer je na lange periode van inactiviteit weer fanatiek gaat sporten zal je lichaam in het begin moeten wennen aan deze belasting. Ga je van (bijna) niet sporten naar 6 of 7 intensieve outdoor workouts per week dan is de kans op pijntjes en blessures behoorlijk groot. Net als bij het fitnessen is het slim om de intensiteit op te bouwen. Verleg je grenzen op een verstandige manier en voorkom blessures met een goede trainingsopbouw.

2:Versterk je spieren met krachttraining
Voor het verbeteren van je gezondheid is de combinatie van krachttraining en cardio perfect. Ga je buiten sporten, dan is het slim om je spieren te trainen. Ligt je focus op het hardlopen, wielrennen? Dan is niet alleen een goede conditie belangrijk. Je spieren moeten ook in staat zijn om die langdurige belasting vol te houden. Werk dus in de sportschool ook aan de spierkracht van onder andere benen, billen en core. Dit zorgt namelijk voor betere prestaties tijdens je outdoor activiteiten. Ook verminderen goed getrainde spieren de kans op blessures.

3:Zorg voor goede outdoor kleding
Uiteraard is het ook handig om je gepast te kleden voor de buitensport die je wilt gaan doen. Denk ten eerste aan schoeisel van goede kwaliteit. Goede schoenen zorgen voor een kleinere kans op blessures en gewrichtsklachten. Sportkleding is ook belangrijk. Ga je in de volle zon en hitte sporten? Zorg dan voor kleding in dunne laagjes, zodat je lichaamswarmte goed kunt afvoeren en toch beschermd bent tegen de zon. Kies verder voor sportkleren die comfortabel zitten en je bewegingen niet belemmeren.

4: Neem voldoende water mee
De volgende van de buitensporten tips is er één die je eigenlijk altijd moet volgen. Maar als het warmer weer wordt, zweet je automatisch ook meer. Het is van belang dat je in dit soort situaties je vochtbalans goed op peil houdt. Het Voedingscentrum adviseert om 1,5 tot 2 liter vocht per dag te drinken (afhankelijk van de hoeveelheid vocht dat je verliest). Op warme dagen wordt er geadviseerd om richting de 2 liter vocht te gaan. Wanneer je ook nog eens erg actief bent met hoge temperaturen is het verstandig om meer dan 2 liter water te drinken, aangezien je zeer veel vocht verliest.

5: Bescherm je huid tegen de zon
De laatste tip is misschien wel vanzelfsprekend, bescherm je huid tegen de zon! Sport je graag overdag, dan is de kans groot dat je vol in de zon aan het trainen bent. Lekker om zo je kleurtje bij te houden en wat extra vitamine D te pakken. Maar tijdens het sporten verhoog je de kans om te verbranden. Bescherm je huid dus goed! Dit kun je doen door bedekkende kleding te dragen en een petje, maar vergeet je huid ook niet in te smeren met zonnebrand.

Heb jij nou nog meer tips voor het buiten sporten? Laat het ons weten.

Voordelen Sportschool?

Lees het hier

Bekijk alle ervaringen
Een van onze teamleden

Tamar van der Veen

Fitnesscoach – Allround Instructrice Groepslessen – Social Media

Persoonlijke aandacht
Eendrachtskade NZ3