Trainen met spierpijn? Wel of niet doen?

De training afzeggen of toch maar doorgaan?

Je kent het wel, de eerste twee tot drie dagen na het trainen heb je veel spierpijn. Of je denkt de eerste dag dat het wel meevalt, waardoor je de training van morgen door wilt laten gaan. Maar dan komt de spierpijn op de tweede dag. Wat moet je dan doen? De training afzeggen of toch maar door laten gaan?

Wat is spierpijn

Wat spierpijn precies is, zijn ze nog niet helemaal over uit. De meeste wetenschappers gaan er vanuit dat spierpijn door kleine beschadigingen in spieren komt. Dit zijn hele kleine, onschuldige scheurtjes die bijvoorbeeld tijdens het trainen kunnen ontstaan.

Spierpijn ontstaat vaak door een training waar je lichaam nog niet aan gewend is. De training die aan het lichaam gevraagd wordt is dan zwaarder dan dat je met een normale inspanning aankunt. Als je niet regelmatig traint, dan zal elke training weer een uitdaging zijn voor je lichaam.

Spierpijn kan zowel het gevolg zijn van duur- als krachttraining. Met duurtraining bedoelen we training waarbij lange tijd dezelfde beweging gemaakt wordt. Voorbeelden hiervan zijn hardlopen en wielrennen.

Trainen met spierpijn

Trainen met spierpijn is zeker niet slecht. Het kan vanwege de pijn in het begin wel wat vervelend aanvoelen. De kleine beschadigingen in de spieren kunnen geen kwaad tijdens het trainen. Je loopt echter wel het risico dat je door de pijn niet goed kan bewegen. Hierdoor kunnen weer andere problemen ontstaan. Daarnaast zal je mogelijk door de spierpijn niet alles uit je training kunnen halen. Dan kan het verstandig zijn toch nog een dag te wachten tot je wat minder pijn hebt.

Het is in ieder geval wel verstandig om in beweging te blijven als je spierpijn hebt. Een goede balans tussen beweging en rust is de beste behandeling voor spierpijn. Beweging stimuleert de doorbloeding, wat goed werkt bij het herstel van spierpijn.

Conclusie

Je kunt trainen met spierpijn. Het is wel verstandig om je training hierop aan te passen. Train bijvoorbeeld andere spieren of train wat minder zwaar.

Sportief en gezellig

Paulien

Bekijk alle ervaringen
Een van onze teamleden

Frank Hemstra

Fitnesscoach – Personal Trainer – Allround Instructeur Groepslessen

Persoonlijke aandacht
Eendrachtskade NZ3